V petek, 29. 1. 2021, so imeli osmošolci naravoslovni dan na temo Čutila. Učenci so s poskusi, ki so jih izvajali doma, nadgradili svoje znanje o zgradbi in delovanju posameznega čutilnega organa (oko, uho, nos, jezik, koža), katerega osnove so že usvojili pri urah biologije.
Vse pripomočke in snovi za poskuse so uporabili iz domačega okolja. S pomočjo navodil so izvedli poskuse, zapisali ugotovitve in bili pri tem zelo uspešni. Pri izvajanju nekaterih vaj so potrebovali družinske člane, ki so se v vlogi asistentov odlično izkazali. Fotografije, ki so jih učenci poslali, prikazujejo da so se pri tem tudi zabavali in med seboj povezali.
Za uspešno delo so morali na začetku pripraviti pripomočke.
- poskus: Kako začaramo črno piko, da izgine?
Učenci so narisali dve črni piki na list papirja. S prekrivanjem levega očesa in opazovanjem desnega očesa v levo piko, so ugotovili, da na določeni razdalji desna pika izgine. Slika desne pike pade na slepo pego v našem očesu, kjer ni vidnih čutnic.
- poskus: Opazovanje zenice
Zenica je odprtina v očesu. Kaj se dogaja z zenico, so učenci opazovali, ko so se bližali oknu ali odmikali od njega stran. Ugotovili so, da se velikost zenice glede na jakost svetlobe spreminja.
- poskus: Naše oči omogočajo prostorsko gledanje
V naših očeh sta zenici med seboj oddaljeni približno 6 cm. Vsako oko zaznava predmete z določenim vidnim kotom. Učenci so prst na iztegnjeni roko opazovali izmenično z levim in desnim očesom tako, da so enkrat zaprli levo oko in nato desno. Ker sta bili očesi zamaknjeni, se je slika prsta navidezno premikala. Spoznali so, da enotno sliko prsta sestavijo šele možgani.
Ko so učenci držali pred očesom tulec, ob tulcu pa roko in pogledali z obema očesoma naenkrat, so presenečeno opazili, da vidijo luknjo v dlani. Kaj je vzrok? Ker se sliki v možganih prekrižata, se vidi luknja v dlani.
4. poskus: Preveri, ali dobro vidiš?
Učenci so s pomočjo barvnega testa preverili, ali dobro vidijo barve. Pod sliko so napisali, kaj so videli. Barvna slepota ali daltonizem je očesna napaka, pri kateri posameznik nima sposobnosti prepoznave razlik med nekaterimi barvami (rdečo – zeleno in rumeno – vijolično).
Očesne prevare so vedno zanimive. Učenci so ugotavljali, kaj predstavljajo slike, katera puščica je daljša, kateri oranžni krog je večji ...
- poskus: Od kod prihaja zvok?
Družinski člani so ploskali iz različnih smeri. Učenci so morali ugotoviti, od kod prihaja zvok. Vajo so ponovili še z zamašenimi ušesi. Razlika v slišnosti je bila očitna.
- poskus: Ravnotežje
Učenci so merili, koliko časa so zdržali na levi in koliko na desni nogi.
Pri drugi vaji za ravnotežje so se učenci petkrat zavrteli okoli palice ali dežnika. Ugotovili so, da niso mogli hoditi naravnost, ker se jim je vrtelo. Vzrok: tekočina v ušesu se jim še ni umirila.
- poskus: Vohanje hlapnih snovi
Učenci so ob pomoči družinskega člana merili čas, v katerem so zaznali vonj parfuma. Čas zaznave je bil zelo odvisen od intenzitete hlapne snovi.
- poskus: Ugotovi, ali sta čutili za voh in okus povezani med seboj?
Učenci so bili pri pripravljanju različnih snovi, ki so jih vohali in okušali, izredno iznajdljivi, natančni in domiselni. Pri izvedbi so bili dobrodošli družinski člani, kar kažejo tudi fotografije. Ugotovili so, da je zaznava okusa boljša, če pri tem sodelujejo tudi čutnice v nosu.
- poskus: Čutila v koži – kako začutimo toploto?
Na prstnih blazinicah so čutnice za toploto in mraz. Učenci so pripravili posode s hladno, vročo in mlačno vodo ter izvedli poskus. Levo roko so potopili v vročo vodo, desno pa v hladno. Po eni minuti so vzeli obe roki iz vode in ju hkrati potopili v kopel z mlačno vodo. Ugotovili so, da je bil za levo roko, ki so jo potopili v mlačno vodo, občutek mlačne vode mrzel. Ravno obratno je bilo z desno roko, ki je iz ledene vode prešla v mlačno vodo in se je ta zdela topla.
10. poskus: Čutila v koži – vreča presenečenja
Na prstnih blazinicah in ustnicah so čutnice za tip gosteje posejane. Učenci so izvedli vajo s pomočjo družinskih članov. Ti so jim pripravili »vrečo presenečenja«. Vanjo so položili različne predmete podobnih oblik, učenci pa so poskušali ugotoviti, kateri predmeti so v njej.