DAN ŠTEVILA π

V četrtek, 14. 3. 2019, je na OŠ Prule potekalo tekmovanje v recitiranju decimalk števila π, ki so ga skupaj priredile štiri šole: OŠ Brinje Grosuplje, OŠ Oskarja Kovačiča, Waldorfska šola Ljubljana in OŠ Prule.

Čeprav je šlo za tekmovanje, je bilo v ospredju sodelovanje, povezovanje in razvijanje motivacije za matematiko. Pred tekmovanjem so učenci lahko izbirali med devetimi zanimivi delavnicami. Vse so bile tematsko povezane s številom π, hkrati pa so poskrbele za različne interese učencev.

Tisti, ki radi rešujejo logične uganke, so vstopili v π-jevo stanovanje in se skušali dokopati do gesla, ki je bilo potrebno za izstop.

π-jevo stanovanje 

Gospod π v svojem stanovanju, natančneje v dnevi sobi.  

Kaj je potrebno narediti s temi lončki? 

V kuhinji je bil π-jev recept za srečno življenje, jedilnik z vsiljivcem in – tako kot je bilo na jedilniku predvideno za četrtek –  je bila zares pripravljena slastna pita. Pod njo se je skrival namig.   

V sobi pobega so udeleženci razkrili marsikatero skrivnost števila π. Ugotovili so, kako je povezan s krogom, in se seznanili z zgodovino iskanja njegovih decimalk. 

Tepih v dnevni sobi je ponazarjal, v katero številsko množico sodi π.

Izkazalo se je, da uganke niso enostavne. K sreči pa je pred vrati »dežural« π in po potrebi dajal nasvete in namige kar preko spletne klepetalnice.  

Najbolj uspešnim reševalcem se je uspelo dokopati do pravilnega gesla: »NAJ BO NESKONČNO LEP IRACIONALNI DAN KONSTANTA.«  Ti so za nagrado prejeli avtogram in π-jeve posebne čestitke.

Matematiki so tisočletja iskali decimalke števila π. Udeleženci delavnice π-jkova mreža pa so v nekaj minutah premagali različne ovire in – če se niso pustili čisto zmesti in zaplesti – odkrili prvih nekaj decimalk števila π.

Umetniško navdahnjeni učenci so se lahko odločili bodisi za ustvarjalno delavnico, delavnico barvnih krogov, glasbeno ali plesno delavnico.

V delavnici Barvni krogi so ugotavljali, kakšne barve in oblike je π. Iskali so odgovor na vprašanje, ali se v njem morda skriva mavrica.

V umetniški delavnici so število π pretvorili v umetniško delo in poiskali geometrijske vzorce, ki jih tvorijo decimalke tega zanimivega števila.

V glasbeni delavnici so učenci tone glasbene lestvice pretvorili v števke: c = 1, d = 2, e = 3, f = 4 … in zaigrali skrivnostno število π

 

Delavnica sodobnega izraznega plesa je temeljila na ustvarjalnem izražanju čustev in občutij ob sodobnih zvokih in šumih. S plesnim gibom in različnimi rekviziti so udeleženci vstopili v element prostora in ponazorili matematično konstanto.

V jezikovni delavnici so imeli učenci priložnost pokazati, kako izvirni so lahko z besedami. Vendar je bilo potrebno upoštevati matematični zakon števila π!

Dan števila π je bil dolg in naporen. Potrebno je bilo poskrbeti tudi za prazne želodčke π-jevih navdušencev. V gospodinjski delavnici so nastajale slastne palačinke s  π-ji in seveda torta za slavljenca z dekoracijo v obliki števila π.

 

 

Nato se je bilo potrebno urediti za prireditev, ki je sledila delavnicam. Za primerno stilsko preobrazbo je poskrbela delavnica πslikava obraza in nohtov.

Tudi gospod π  je šel na lepotni tretma, saj je bil vendar njegov dan. 

Delavnicam je sledil glavni dogodek tega dne: tekmovanje v recitiranju decimalk števila π.

Voditelja Sara in Marko

Ravnateljica Osnovne šole Prule, ga. Maja Mehle

Tekmovalci štirih različnih šol so se potegovali za naziv kralja ali kraljice π-jevih decimalk, kot se je izrazil učitelj Matija iz Osnovne šole Brinje Grosuplje, ki je vodil tekmovanje. V popolni tišini so skoncentrirano naštevali decimalke, strokovna komisija, ki so jo sestavljali predstavniki različnih šol, pa je skrbno bdela nad povedanimi in zamolčanimi decimalkami.

Strokovna komisija

Učitelj Matija, ki je vodil tekmovanje.

 

Med deklamacijami je bilo čutiti veliko napetost. Nekoliko so jo omilile vmesne točke programa, ki so ga skupno pripravile vse štiri šole.

Ogledali smo si lahko plesno koreografijo na temo π, kratek filmček o tem številu, poslušali π-jevo zgodbo, π-jevo pesem, πezijo in ker smo ugotovili, da je število π na neki način popolno, tudi pesem Perfect.

Ena najbolj zabavnih točk je bila intervju s slavljencem, gospodom π.  Kljub temu da je prejel rojstnodnevno torto, nam ni želel zaupati svoje starosti. Povedal je le, da se je rodil 14. marca ob 1.59 in 26 sekund. Imena mu nista izbrala mama ali oče, pač pa si je oznako zanj izmislil matematik Euler. Kot je povedal, obstajajo tudi nekatera druga slavna števila, ki so bolj poznana srednješolcem. Dan π so prvič slavili leta 1988 v San Franciscu. 

Sam ob svoji častitljivi starosti ne zna več našteti vseh svojih decimalk, prvih milijon pa mu je dobro znanih. Tako je postregel z nekaterimi zanimivi nizi, ki se nahajajo med slednjimi, kot npr. rojstni dan ravnateljice OŠ Prule, telefonska številka tajništva OŠ Brinje Grosuplje, letnica ustanovitve OŠ Oskarja Kovačiča in šestmestno število, katerega prve tri števke predstavljajo število učencev, druge tri pa število dijakov Waldorfske šole Ljubljana. 

Sledila je razglasitev rezultatov tekmovanja. Vsi tekmovalci so bili odlični, zmagala pa je Brina Gradišar iz OŠ Oskarja Kovačiča s kar 550 povedanimi decimalkami števila π.

Medalje in priznanja sta podelila gospa Pina in gospod π.

 

Gospa Pina in gospod π

Ob koncu prireditve je vse navzoče s svojim obiskom počastil Nik Škrlec, dosedanji rekorder v pomnjenju decimalk števila π, ki jim je zastavil poseben izziv. Skušal jih je navdušiti, da se do prihodnjega leta vsi naučijo vsaj 100  π-jevih decimalk. »Pri tem ne gre za zmago ali za tekmovanje, gre za to, da sami sebi dokažete, da lahko dosežete cilje, ki si jih zastavite,« je dodal. Sam si je za prihodnje leto zadal cilj, da svoj dosedanji rekord 3141 decimalk izboljša na 31415.

Če bo nadaljeval s takšnim silovitim preskokom desetiških mest, bo leta 2021 znal 314159 decimalk, leta 2022 pa 3141592 decimalk. Takrat bo zlahka preveril π-jevo trditev:

»Na 450404. mestu decimalk števila π  se nahaja zgodovinsko pomemben niz, in sicer 140319. Gre za dan (14. 3. 2019), ko so se prvič združile štiri šole: OŠ Brinje Grosuplje, OŠ Oskarja Kovačiča, OŠ Prule in Waldorfska šola Ljubljana ter zapisale prvo skupno eπzodo  π-jeve dogodivščine.« 

Glede na to, da je π navdušil, združil mlade in malce manj mlade, predstavnike različnih šol, ljubitelje matematike in tiste, ki bodo to šele postali, so organizatorji prepričani, da bodo takšni dogodki postali del tradicije vseh štirih šol.

Zaključna pesem v izvedbi Učiteljskega pevskega zbora OŠ Brinje Grosuplje ter učenk Katje in Hane